Sołacz charakteryzuje się bliskością centrum oraz brakiem strefy płatnego parkowania. Powoduje to, że duża ilość aut mieszkańców spoza Sołacza, zostawia swoje pojazdy na sołackich ulicach, często niezgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, rozjeżdżając przy tym zieleń, uniemożliwiając często normalny, bieżący ruch mieszkańcom oraz stwarzając zagrożenie (parkowanie przy pasach dla pieszych, ograniczając widoczność).
Rada Osiedla Sołacz wychodząc naprzeciw potrzebom przede wszystkim mieszkańców własnego osiedla zamierza poprzez odpowiednie działania wpłynąć na tę sytuację.
Jednym z głównych działań podjętych w tym kierunku jest zmiana organizacji ruchu na zabytkowym Sołaczu (kwartały pomiędzy ulicami Niestachowska/Wojska Polskiego/Nad Wierzbakiem/Małopolska), chroniąc go m.in. przed ruchem tranzytowym, spalinami i nieodpowiedzialną jazdą oraz parkowaniem.
Dlatego przekazaliśmy Zarządowi Dróg Miejskich 26 480 zł na opracowanie wstępnej koncepcji,
której głównym założeniem miałoby być wprowadzenie równorzędnych skrzyżowań, ograniczenie prędkości do 30 km/h (Strefa 30), likwidacja niepotrzebnych znaków drogowych lub ograniczenie ich ilości do niezbędnego minimum zmieniając je na rozmiar mini
lub małe
(zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia
Kolejną koncepcją jest wyznaczenie drogi rowerowej w ciągu północnej nitki
Podobnie jak północna nitka alei Wielkopolskiej, reorganizacji wymaga jej nitka południowa. Zbędne są tam dwa pasy ruchu w jednym kierunku, które również zachęcają do szybkiej jazdy. Postulujemy o wyznaczenie analogicznej jak na nitce północnej drogi rowerowej.
Konieczne jest wprowadzenie zakazu skrętu w prawo
Kierowcy skracają sobie korki na Wojska Polskiego przejeżdżając szybko ul. Wołyńską lub Śląską w dół
I ostatnia, ale nie mniej ważna kwestia: remont chodników ulicy Klin, budowa miejsc parkingowych i odtworzenie pasów zieleni, wraz ze zmianą organizacji ruchu. W tym roku przystępujemy do remontu chodników na zachodnim Klinie, po obu stronach jezdni.
Rada Osiedla proponuje następujące rozwiązania, które mogłyby być wprowadzone przy tej okazji (ale nie od razu):
Istotne jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, który jest stałym elementem uspokojenia ruchu. Ulice jednokierunkowe uspokajają ruch samochodów, są tym samym bezpieczniejsze dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Dzięki usunięciu jednego pasa kierunkowego, zyskujemy w jego zastępstwie miejsca parkingowe na jezdni, ratując tym samym pasy zieleni oraz przeznaczone dla pieszych chodniki. Zyskuje na tym również estetyka ulicy. Dodatkowym i nie mniej ważnym argumentem, jest zmniejszenie ilości samochodów na ulicy jednokierunkowej, dzięki czemu ograniczamy zanieczyszczenie spalinami oraz hałasem. Ulica jednokierunkowa NIE JEST utrudnieniem dla mieszkańców. Jest to szansa na wyeliminowanie tranzytu sprzed ich domów. Może się zdarzyć, że stare przyzwyczajenia będzie trzeba zamienić i aby wyjechać tam, gdzie się chce, trzeba będzie nadłożyć kilkadziesiąt metrów, co jest niczym w porównaniu
Zachęcamy do przesłania swoich uwag na adres Osiedle_Solacz@um.poznan.pl dotyczy koncepcji zmian w organizacji ruchu na Sołaczu
.
Tomasz Hejna